Rola aminokwasów w odchudzaniu

Rola aminokwasów w odchudzaniu opiera się na sycącym działaniu białka i przyspieszeniu procesów metabolicznych dzięki większej syntezie złożonych z aminokwasów enzymów trawiennych.

Białka i aminokwasy w odchudzaniu za pomocą diety, odgrywają niebagatelną rolę w osiągnięciu i utrzymaniu upragnionego efektu. Stanowią około dwudziestu procent całej wagi ciała i uczestniczą w niemal wszystkich procesach życiowych. Poznanie ich właściwości i funkcji pomaga w zrozumieniu działania własnego organizmu, co jest kluczowym warunkiem odpowiedniego dbania o jego potrzeby.

 

 

  • Aminokwasy w odchudzaniu - co to za związki

Aminokwasy są substancjami pochodzenia naturalnego, złożonymi z grupy aminowej i kwasowej. Bez tych związków, życie nie byłoby możliwe, ponieważ są podstawowymi składnikami peptydów, części enzymów i białek. Większość białek organizmów żywych jest złożona z dwudziestu podstawowych aminokwasów. Aminokwasy endogenne są syntezowane przez organizm ze składników pożywienia, jednak istnieje grupa aminokwasów egzogennych, które muszą zostać dostarczone gotowe.

 

  • Rola aminokwasów w odchudzaniu a właściwości białek

Białko złożone z aminokwasów jest obok cukrów i tłuszczów jednym z najbardziej kalorycznych składników pożywienia. W odróżnieniu do tych substancji, rolą białka nie jest jednak dostarczanie organizmowi energii - trawienie aminokwasów odbywa się tylko w wyjątkowych sytuacjach, kiedy organizm nie może czerpać energii z innych źródeł. Białka są głównym składnikiem budulcowym mięśni, tkanek i narządów, odgrywa więc ważną rolę w ich prawidłowym działaniu i regeneracji. Niezbędne aminokwasy w odchudzaniu bardzo rygorystycznymi dietami mogą być dostarczane w niewystarczającej ilości, co prowadzi do dewastacji organizmu.

 

  • Aminokwasy w odchudzaniu dietą wysokobiałkową 

Diety wysokobiałkowe, w tym popularna dieta Ducana, swoją skuteczność zawdzięczają wielu różnym właściwościom aminokwasów. Produkty z wysoką ich zawartością, czyli jaja, mleko, mięso i rośliny strączkowe są na ogół bardzo sycące, dlatego w diecie białkowej nie występuje problem ciągłego głodu. Sprzyja to utrzymaniu dyscypliny, która jest głównym warunkiem skuteczności diety. Pozwala także na obniżenie kaloryczności posiłków kosztem cukrów i tłuszczów, bez ryzyka osłabienia organizmu. Mimo tych zalet, dieta białkowa niesie za sobą ryzyko obciążenia nerek, dlatego należy zachować ostrożność w dawkowaniu białka - dzienna podaż nie powinna przekraczać 60 g. Rola aminokwasów w odchudzaniu odbywa się również poprzez trawienie innych substancji. Jako składnik wielu enzymów są odpowiedzialne za efektywność procesów przemiany materii, dlatego dostarczanie produktów bogatych w białka może poprawić metabolizm.