Rola aminokwasów w sporcie

Aminokwasy są podstawowym elementem białek. Razem z nimi tworzą niezbędny duet, odpowiedzialny za tworzenie każdej komórki i tkanki organizmu. Aminokwasy w sporcie są niezbędne, ze względu na rolę jaką spełniają w budowaniu tkanki mięśniowej.

Obecnie istnieje dwadzieścia aminokwasów. Łączą się one na różne sposoby, tworząc tym samym w organizmie rozmaite rodzaje białek. Zapotrzebowanie na proteiny (białka), jest zróżnicowane ze względu na uprawiany sport.

 

 

  • Trochę teorii

Najważniejsze aminokwasy w sporcie to te, które posiadają łańcuchy rozgałęzione (BCAA). Należą do nich: walina, leucyna i izoleucyna. Mają istotną rolę w tworzeniu białka mięśniowego. Mogą także zostać użyte jak paliwo dla mięśni oraz tworzywo adrenaliny, insuliny i neuroprzekaźników. Utrzymują zrównoważony balans płynów w całym ustroju organizmu oraz zapewniają transport substancji odżywczych między komórkami. Ponadto, BCAA mają znaczny udział w obniżaniu zmęczenia psychicznego, które obniża zdolność wysiłkową w długotrwałych i intensywnych treningach wytrzymałościowych.

 

  • Aminokwasy w sporcie

Udowodniono, że zapotrzebowanie na białka sportowców jest większe aniżeli ogólnej populacji. Jest to mniej więcej wartość zbliżona do 0,75 gramów na jeden kilogram masy ciała w bilansie dziennym. Podczas intensywnego treningu dochodzi do przyspieszonego rozpadu białek, które kompensują dodatkowe proteiny. Dodatkowo naprawiają i regenerują tkankę mięśniową po treningu. Jeśli chodzi o sportowców, którzy reprezentują dyscypliny wymagające szybkości, wytrzymałości i siły powinni zażywać większe ilości białka, które ułatwią rozwój masy mięśniowej. Wartość ta,w ich przypadku oscyluje w granicach 1,2 do 1,8 gramów na jeden kilogram masy ciała dziennego spożycia. Należy pamiętać, że większy rozpad białek ma miejsce podczas intensywnego treningu trwającego ponad jedną godzinę. Ważne jest, aby nie liczyć na zwiększenie muskulatury przy nadmiernej ilości spożycia aminokwasów. Możemy jedynie uszkodzić wątrobę czy nerki.

 

  • Gdzie znaleźć aminokwasy

Ważne jest zachowanie równowagi w spożywaniu aminokwasów w sporcie. Należy sięgać zarówno po roślinne jak i zwierzęce białka. Najwięcej znajdziemy ich w soi, bo aż 34,3 gramy w 100 gramach. Równie dużo zawierają tłuste sery, mleko czy też pierś z kurczaka. Sportowcy muszą jednak dobrze zaplanować dietę. Tłuste mięso i niektóre produkty mleczne posiadają wysoką wartość kaloryczną. Rozsądnie jest wybierać białka z niskotłuszczowych źródeł. Aminokwasy w sporcie powinny być zawsze uzupełnianie. Bezpośrednio po treningu następuje faza, w której mięśnie rosną najszybciej. Należy więc zadbać aby proces ten odbywał się prawidłowo.