Sposoby na dolegliwości podczas ciąży

Aby zmniejszyć dolegliwości podczas ciąży, należy wypracować odpowiednie nawyki żywieniowe i prowadzić zdrowy tryb życia.

Nudności, bóle kręgosłupa, obrzęki, to tylko przykłady licznych przypadłości, z którymi musi sobie poradzić kobieta, spodziewająca się dziecka. Jedne ustępują w drugim trymestrze ciąży, inne pojawiają się na kilka tygodni przed porodem, skutecznie przysłaniając radość, która powinna towarzyszyć oczekiwaniu na dziecko. Przyczyną złego samopoczucia są zmiany hormonalne, zachodzące w organizmie, istnieje jednak wiele sposobów, pomagających złagodzić dolegliwości podczas ciąży.

 

 

  • Nawyki żywieniowe

W trakcie ciąży należy jeść często, w małych ilościach, dokładnie przeżuwając. Unikać potraw ciężkostrawnych, tłustych, alkoholu i jasnego pieczywa. Spożywać dużo warzyw, owoców, produktów zawierających błonnik, pić wodę mineralną, niegazowaną. Mdłości i wymioty można powstrzymać, czyniąc rytuał z porannego wstawania. Najpierw, jeszcze w łóżku, dobrze jest wypić małymi łyczkami trochę wody i zjeść kilka krakersów, co pobudzi pracę żołądka. Niektórym kobietom pomaga wąchanie natki pietruszki. Aby zmniejszyć objawy nudności oraz zgagi, należy dużo pić, szczególnie wody z cytryną lub imbirem, który jest naturalnym środkiem przeciwwymiotnym oraz mleka, łagodzącego objawy zgagi. Częstą dolegliwością podczas ciąży są wzdęcia. Aby zmniejszyć ich objawy, trzeba spożywać produkty, zawierające kwas mlekowy (jogurty, kefir), ogórki kiszone oraz pić soki. Unikać zaś potraw, wywołujących wzdęcia, przede wszystkim słodyczy i napojów gazowanych.

 

  • Tryb życia

Obrzęki, bóle kręgosłupa i skurcze mięśni są nieuniknionymi dolegliwościami podczas ciąży. Aby je zmniejszyć, należy prowadzić zdrowy tryb życia. Przede wszystkim nie przybierać za dużo na wadze, ponieważ to obciąża kręgosłup i mięśnie nóg. Nie przebywać za długo w pozycji siedzącej i stojącej, nosić buty na niewysokim obcasie i luźne ubrania, nieuciskające skarpety, spać na płaskiej poduszce i odpoczywać z nogami lekko uniesionymi. Krążenie krwi oraz ogólne samopoczucie na pewno poprawi gimnastyka, odpowiednia dla kobiet w ciąży. Obrzęk nóg można zmniejszyć poprzez moczenie ich w chłodnej wodzie z dodatkiem soli. Aby rozluźnić mięśnie podczas skurczu, należy wyprostować nogę i wygiąć palce do góry. W trakcie ciąży trzeba szczególnie dbać o higienę, ponieważ wzmożona praca hormonów powoduje zwiększenie pracy gruczołów, odpowiedzialnych za produkcję potu. Spadek odporności może również powodować powstawanie zapaleń pochwowych. Warto więc unikać korzystania z publicznych toalet, nosić bawełnianą bieliznę i, pomimo zmęczenia czy złego samopoczucia, nie zaniedbywać codziennej higieny.