Sposoby na mocne kości

Odpowiednio zbilansowana dieta, aktywność fizyczna oraz ekspozycja na słońce to niektóre sposoby na mocne kości.

Z wiekiem kości stają się kruche, a wykonywanie różnych, cdziennych czynności zaczyna być kłopotliwe. Aby uchronić się przed poważnymi schorzeniami, warto zadbać o mocne kości. Kobiety w okresie menopauzy powinny szczególnie zwrócić uwagę na swoje ciało. Im wcześniej kości będą wzmocnione, tym mniej problemów będą stwarzały w przyszłości.

 

 

  • Dobra dieta dla kości

Odpowiednie menu, aby mieć mocne kości, powinno zawierać w sobie przede wszystkim jak najwięcej magnezu. Jest on bowiem podstawowym budulcem kości. W diecie powinny znaleźć się więc takie produkty jak mleko, masło, ser żółty, jogurty czy jajka. Magnez można także znaleźć w czekoladzie - zwłaszcza gorzkiej o bardzo wysokiej zawartości kakao i z małą ilością cukru. Powinno się także spożywać orzechy oraz sardynki, które są bogate w ten dobry dla kości pierwiastek. Przyspieszenie wchłaniania wapnia powoduje spożywanie witaminy D. Można ją odnaleźć w rybach i jajkach. Witaminę D można także przyjmować bezpośrednio na skórę - wystarczy przebywać 15 minut na słońcu. Dobra dieta powinna wykluczać fosfor, który jest jednym ze składników chińskich zupek oraz zup typu instant. Należy także odstawić alkohol oraz sól.

 

  • Aktywność na zdrowe kości

Kiedy ciało znajduje się w ruchu, pobudzone zostają procesy odpowiadające za budowę kości. Wysiłek fizyczny nie powinien być zbyt intensywny, ponieważ może obciążać stawy i prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Warto jednak codziennie wybrać się na półgodzinny spacer lub przejażdżkę na rowerze (jeśli nie ma zastrzeżeń ze strony lekarza). Taka aktywność nie tylko wzmacnia kości, ale także poprawia ogólny nastrój i dodaje sił witalnych. Bardziej zaawansowani mogą wybrać na przykład pływanie, które angażuje całe ciało podczas wysiłku. Niedoświadczeni mogą spróbować nordic walking czyli spacerów ze specjalnymi kijkami. Chodzić można samemu, chociaż dobrym pomysłem jest zapisanie się do grupy treningowej, albowiem instruktor będzie czuwał, czy chód jest prawidłowy.

 

  • Kości wzmocnione terapią

Jeśli nie ma przeciwskazań, można zastosować specjalną terapię hormonalną, która wzmocni kości i będzie zapobiegać powstawaniu osteoporozy. Często podaje się naturalne fitoestrogeny. Przyczyniają się one także do obniżenia cholesterolu oraz opóźniają procesy starzenia się skóry. Pomogą także osobom, które mają problemy sercowo-naczyniowe. Terapia zawsze musi być prowadzona pod okiem specjalisty, mimo powszechnej dostępności leków. Łagodniejszą formą, bez ingerencji w gospodarkę hormonalną, są leki z apteki, które pozwolą nam odzyskać mocne kości. Zazwyczaj aby terapia była skuteczna, musi być długotrwała i nie wolno jej przerywać. Bez recepty można dostać wapń oraz witaminę D w kapsułkach, jednak powinno się najpierw skonsultować z lekarzem.