Sposoby zapobiegania kolce

Stosując kilka podstawowych zasad, jak niespożywanie obfitych posiłków przed treningiem, nienoszenie obcisłej, niewygodnej odzieży i niewdychanie powietrza ustami można zapobiec kolce.

Kolka może skutecznie popsuć Twój trening. Ostre kłucie pod żebrami spowodowane jest chwilowymi zmianami w funkcjonowaniu narządów wewnętrznych, między innymi "napuchnięciem" wątroby z powodu zwiększonego dopływu krwi czy skurczami jelit związanymi z trawieniem. Na szczęście kolki można uniknąć.

 

  • Odżywianie a kolka
    By zapobiec kolce, należy unikać zarówno objadania się przed treningiem, jak i odczucia głodu. Nie należy spożywać obfitych posiłków do dwóch godzin przed biegiem, bo przeciążenie narządów wewnętrznych z powodu procesów trawiennych powoduje skurcze, wzdęcia i bóle brzucha. Posiłek nie powinien zawierać produktów bogatych w błonnik: jabłek, winogron, gruszek, ananasów, mango, fig czy daktyli. Wskazane jest spożycie takich owoców jak banany, melony, brzoskwinie, a także ziemniaków, makaronów, jajek, ryb, suszonych owoców i batonów z musli. Najlepiej nie najadaj się do syta. Przed treningiem pij wodę, może być z miodem, unikaj napojów gazowanych.
     
  • Rozgrzewka przed biegiem
    Przyczyną dolegliwości bywa brak przygotowania mięśni do biegu. Dlatego by zapobiec kolce, należy się rozgrzać, szczególną uwagę poświęcając okolicom brzucha. Po kilku seriach skrętów ramion w różne strony zataczaj szerokie kręgi biodrami i zrób kilka głębokich skłonów, dotykając na przemian lewej stopy prawą dłonią i prawej stopy lewą. Do tego zestawu ćwiczeń można dodać kilkanaście „pajacyków” i szybki marsz w miejscu. Rozgrzewka powinna trwać od kilku do kilkunastu minut, w zależności od intensywności. Na trening należy ubrać się swobodnie, bo ciasna, krepująca odzież może uciskać narządy wewnętrzne i zwiększyć prawdopodobieństwo wystąpienia kolki.
     
  • Oddech a kolka
    W trakcie biegu zapobiec kolce można odpowiednio oddychając. Po pierwsze: wdychaj powietrze nosem, wydychaj ustami – nigdy odwrotnie, bo powietrze przez usta może dostać się do układu pokarmowego i wywołać bolesne skurcze. Z tego samego powodu w trakcie biegu warto unikać rozmowy. Po drugie: staraj się oddychać przeponą, a więc zaczynaj wdech od dolnych partii tułowia i najpierw napełniaj powietrzem brzuch, dopiero później płuca. Kobiety mają z tym więcej trudności, ponieważ z natury używają do oddychania przede wszystkim klatki piersiowej. Ważny jest też rytm oddechu: przy wdechu lewą rękę kieruj w tył, a prawą w przód. Przy wydechu – odwrotnie. Ręce powinny być zgięte w łokciach pod kątem 90 stopni, a sylwetka wyprostowana i pionowa, ponieważ przechylanie się w przód może powodować ból w dole kręgosłupa i zbędne napięcie w okolicach brzucha.