Sposoby zwalcznia bólu piszczeli u biegaczy

Do sposobów zwalczania bólu piszczeli u biegaczy zaliczamy noszenie wygodnego obuwia oraz stosowanie ćwiczeń rozciągających mięśnie kończyn dolnych.

Ból piszczeli pojawia się najczęściej u osób, które zaczynają trenować bieganie, na skutek niskiego poziomu rozciągnięcia mięśni znajdujących się w przedniej części kończyn dolnych. Może pojawić się także u sportowców, którzy biegają od dłuższego czasu, jeśli ich treningi staną się zbyt obciążające. Schorzenie to nie jest groźne, jednak może być dość nieprzyjemne i zazwyczaj utrudnia bieganie. Do sposobów zwalczania bólu piszczeli zaliczamy przede wszystkim stosowanie odpowiednich ćwiczeń rozciągających mięśnie. Jako że dolegliwość ta może być spowodowana również używaniem nieodpowiedniego obuwia, należy zadbać o to, aby buty, w których ćwiczymy, były jak najbardziej wygodne.

Postępowanie w przypadku bólu piszczeli

Osoby, u których wystąpi ból piszczeli wywołany nadmiernymi treningami, powinny przede wszystkim przerwać na jakiś czas ćwiczenia. W tym okresie mogą one spróbować wzmocnić przednie mięśnie piszczelowe, co pozwoli usunąć dolegliwości i zapobiec ich nawrotom w przyszłości. Polecanym ćwiczeniem jest zginanie grzbietowe stopy. Wykonuje się je w pozycji siedzącej, z ciężarkiem o wadze jednego kilograma umieszczonym między złączonymi stopami. Palce nóg należy kolejno unosić możliwie jak najbardziej do góry, a następnie opuszczać je jak najmocniej w dół. Stopniowo można zwiększać wysokość obciążenia, jednak nie powinno ono przekroczyć wagi czterech kilogramów. Podobne ćwiczenie można wykonywać także bez ciężarków, w pozycji stojącej. W takim przypadku należy na przemian wykonywać albo serie powolnych ruchów stopy w górę i w dół, albo serie szybkich jej drgnięć.

Ćwiczenia zwalczające ból piszczeli

Skutecznym sposobem zwalczania bólu piszczeli i zapobiegnięcia jego nawrotowi jest również rozciąganie mięśni trójgłowych łydki. Należy oprzeć się dłońmi o ścianę lub drzewo w takiej odległości, aby ramiona były wyprostowane. Jedną nogą należy wykonać krok do przodu i ugiąć ją w kolanie, natomiast drugą kończynę dolną trzeba wysunąć maksymalnie do tyłu. Następnie należy jak najmocniej uginać zgięte kolano, aż do chwili odczucia w drugiej kończynie rozciągania mięśni. Ćwiczenie należy kilkakrotnie powtórzyć dla obu nóg. Kolejne ćwiczenie można wykonywać stojąc na schodach. Jedna pięta powinna wystawać poza kant schodka. W takie pozycji należy cały ciężar ciała przenieść na te piętę tak, aby możliwie jak najbardziej ugięła się ona w dół. Kiedy stopa będzie na tyle obciążona, że poczujemy rozciąganie mięśni łydek, należy przerwać ruch i przez kilka sekund pozostać w tej pozycji. Następnie to samo ćwiczenie należy wykonać dla drugiej nogi.