Sprowadzenie samochodu z Niemiec - z czym należy się liczyć

Sprowadzanie samochodów z Niemiec kusi polskich kierowców atrakcyjną ceną i dobrą jakością. Przed zakupem należy jednak przyjrzeć się procedurom związanym ze sprowadzeniem auta z zagranicy.

Nowiutkie auto prosto z salonu to marzenie każdego kierowcy. Niestety krajowe realia finansowe uniemożliwiają realizację tych zamierzeń. Nie każdego stać na luksus, tym samym powszechnieje nabywanie używanych samochodów klasy średniej. Rozwiązaniem może okazać się sprowadzenie samochodu z Niemiec. Przed podjęciem takiej decyzji warto zapoznać się z warunkami takiego przedsięwzięcia. Odpowiednie skalkulowanie dodatkowych kosztów oraz zestawienie wszystkich potrzebnych dokumentów to niezbędna konieczność w organizacji importu samochodu.

Pozyskanie dokumentów z tłumaczeniem
Sprowadzenie samochodu z Niemiec o możliwie najlepszym standardzie i niskiej cenie to nie lada wyzwanie. Najwygodniej przejrzeć oferty internetowe zagranicznych giełd samochodowych. Kupując auto na własną rękę, zainteresowany zmuszony jest udać się do Niemiec, a następnie liczyć się z kosztem transportu zakupionego auta. Powrót zagranicznym samochodem do Polski to koszt w granicach od 90 do 200 euro. Taki wydatek wiąże się z wykupieniem niemieckich okresowych tablic, umożliwiających wyjazd z kraju zakupionym samochodem. Innym rozwiązaniem jest wynajęcie lawety, której koszt mieści się w kwocie około 90 złotych na dobę. Sprowadzenie samochodu z Niemiec z pomocą auto-komisu gwarantuje bezpieczeństwo dostarczenia go na miejsce, jednakże może znacznie bardziej uszczuplić kieszenie zlecających zamówienie. Tłumaczenie dokumentów jest niezbędne do przeprowadzenia rejestracji. Taką usługę prowadzi tłumacz przysięgły. Należy skopiować oryginały wraz z tłumaczeniami. Koszt usługi waha się od 80 do 100 złotych. W przypadku kupna od osoby prywatnej najwygodniejsze jest przygotowanie dwujęzycznej umowy kupna-sprzedaży (Kaufvertrag). Z kolei komis jest zobligowany wystawić rachunek (Rechnung).

Formalności wymagane w Niemczech oraz w Polsce
Zestaw otrzymany za granicą wraz ze sprowadzanym samochodem powinien zawierać: kartę pojazdu (Fahrzeugbrief), dowód rejestracyjny ( Fahrzeugschein), zaświadczenie o wymeldowaniu samochodu (Abmeldescheinung) oraz dwa komplety kluczy. Z tymi dokumentami należy udać się do niemieckiego wydziału komunikacji, gdzie trzeba wybrać tablice wyjazdowe odpowiednio żółte albo czerwone. Różnica koloru wskazuje na długość okresu ważności tablic. Należy zatroszczyć się również o OC na czas transportu sprowadzonego auta. Koszt sporządzenia formalności w Niemczech to około 130 euro. Dokumenty wymagane w kraju to: umowa kupna samochodu, potwierdzenie zapłaty akcyzy, zaświadczenie potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług lub zwolnienie z niego (VAT-25), niemieckie dokumenty, zaświadczenie o przeprowadzeniu pozytywnego badania technicznego oraz tłumaczenie niemieckich dokumentów dokonane przez tłumacza przysięgłego. W Urzędzie Celnym należy złożyć wniosek o wydanie potwierdzenia zapłaty akcyzy. Czas oczekiwania może wynieść nawet do kilku dni. Następnie w Urzędzie Skarbowym trzeba uregulować sprawy związane z podatkiem VAT. Zwykle trwa to do 7 dni. Ostatni etap to rejestracja samochodu w Polsce. Nowy nabywca jest zobowiązany zarejestrować sprowadzony samochód z Niemiec w przeciągu 30 dni od jego sprowadzenia. Wykaz koniecznych dokumentów można znaleźć w Wydziale Komunikacji. Po załatwieniu tych formalności rejestracyjnych nowy nabywca zostaje oficjalnym właścicielem pojazdu.