Szaszłyki wegańskie - przysmak również dla mięsnego smakosza

Kuchnia wegańska charakteryzuje się wyeliminowaniem produktów odzwierzęcych, jednak szaszłyki wegańskie, dzięki swej smakowitej kompozycji, zadowolą także amatorów mięsa.

Kolorowe i aromatyczne szaszłyki wegańskie mogą stanowić samodzielną przekąskę albo część porcji obiadowej. Wystarczy trochę fantazji, żeby skomponować zestaw szaszłyków, jakim nie pogardzi nawet amator tradycyjnej polskiej kuchni, bogatej w mięso.

 

 

  • Podstawowe składniki szaszłyków wegańskich

Bazę szaszłyków wegańskich stanowią warzywa, można jednak także uwzględnić świeże, suszone lub marynowane owoce oraz tofu. Szaszłyki wegańskie, w przeciwieństwie do ich wegetariańskiej wersji, nie mogą zawierać nabiału. Jednak dzięki temu mają one pełny, bogaty smak, są lekkie i zawierają odpowiednią gamę składników odżywczych i witamin. Podstawą szaszłyków wegańskich są warzywa dyniowate, w tym zwłaszcza kabaczek i cukinia, warto wykorzystać także plastry bakłażana. Szaszłykowy zestaw powinien zawierać pomidory, cebulę, pieczarki lub grzyby leśne, jabłka lub gruszki, kawałki marynowanego patisona, różnokolorową paprykę, tofu - w wersji świeżej lub wędzonej oraz ugotowane uprzednio ziemniaki.

 

  • Dodatki do szaszłyków wegańskich

Smak szaszłyków wegańskich wzmocnią dodatki charakterystyczne, jak czosnek czy papryczka chili, jednak należy je dozować dyskretnie, żeby nie zdominowały smaku całego zestawu ani nie były nadmiernie ostre. Warto posypać je zestawem przypraw i ziół. Najlepiej jako dodatek do szaszłyków wegańskich sprawdzają się pieprz i sól, ostra papryka i czosnek granulowany (o ile nie dodaliśmy ich już w wersji świeżej), zioła prowansalskie, bazylia i szczypta sosu sojowego. Najważniejsze, by z ilością przypraw nie przesadzić - kwintesencją szaszłyków wegańskich jest bogaty bukiet warzyw, wydobyty za pomocą grillowania lub pieczenia. Szaszłyki wegańskie można potraktować także jako część większej całości, serwując je w sąsiedztwie kaszy jaglanej lub wybranej postaci ryżu oraz świeżej sałaty.

 

  • Sposób przygotowania 

Przyrządzenie szaszłyków wegańskich trwa krótko i nie jest kosztowne. Niezbędnym elementem będą patyczki drewniane - dostępne w postaci stworzonej do grillowania w większości marketów. W warunkach bardziej spartańskich, przy ognisku, można także wystrugać cieniutkie, płaskie kijki. Następnie należy na nie na przemian nabijać poszczególne, wybrane wcześniej składniki. Grunt, by był to zestaw kolorowy, kuszący bogactwem smaków. Większość składników należy stosować w formie surowej. Jedynie ziemniaki należy wcześniej ugotować, gdyż opiekanie surowych ziemniaków zabiera dużo więcej czasu niż grillowanie innych surowych warzyw. Składniki można strącić na talerz lub podjadać wprost z patyczka.