Techniki kontrolowania stresu

Skuteczne metody i techniki kontrolowania stresu pozwalają na ograniczenie jego wpływu na nasze życie.

Stres to nieodłączna część życia każdego człowieka. Niejednokrotnie jest on bardzo męczący, a ludziom, którzy odczuwają go na co dzień żyje się trudniej. Z drugiej jednak strony stres niejednokrotnie staje się czymś potrzebnym, a wręcz wymaganym. Pojęcie to bowiem nie odnosi się tylko do negatywnego stanu, jaki człowiek odczuwa przed egzaminami, czy w pracy, ale przede wszystkim jest pojęciem określającym ogół czynności i przemian ludzkiego organizmu w reakcji na skrajne sytuacje. Dlatego techniki kontrolowania stresu są dla ludzi czymś niemalże zbawiennym. Dzięki nim łatwiej jest motywować się do pracy lub po niej uspokajać.

 

 

  • Wyobraźnia jako technika kontrolowania stresu
    Ta metoda jest niezwykle prosta, a działa w bardzo wielu przypadkach. Dzięki niej w bardzo łatwy i szybki sposób poradzisz sobie ze stresem. Aby tego dokonać wystarczy jedynie wyobrazić sobie osobę miejsce bądź sytuacje, które miło Ci się kojarzą. Wykorzystaj do tego wszystkie zmysły- wyobraź sobie zapach trawy, dźwięk płynącej wody i ciepły wiatr. Jeśli to nie pomaga, wyobraź sobie, że zamykasz wszystkie nieprzyjemne rzeczy w skrzyni i wrzucasz je do wody. Dzięki temu poczujesz ulgę. 
  • Ćwiczenia fizyczne
    Techniki kontrolowania stresu nie sprowadzają się jedynie do praktyk umysłowych. Coraz częściej zapomina się o tym, jak ważne jest zdrowie fizyczne i jak bardzo wpływa ono na nasze samopoczucie. Ćwicząc regularnie pomagamy organizmowi pozbyć się toksyn, przyspieszyć obieg krwi oraz rozluźnić mięśnie, co w efekcie redukuje problemy ze snem i poprawia humor. Dzięki temu stres nie jest dla nas już tak groźny. Ważne jest, by z owych ćwiczeń czerpać przyjemność i nie robić tego wbrew sobie. 
  • Redukowanie tempa pracy
    Być może zabrzmi to banalnie, ale jedną z najlepszych technik kontrolowania stresu jest zmniejszenie tempa życia i poświęcenie czasu na hobby i relaks. Szczególnie dobrze sprawdza się to po długotrwałym stresie, jak na przykład po całym tygodniu pracy. Zaleca się wtedy długą kąpiel, przeczytanie jakiejś książki bądź rowerowy wypad za miasto.
  • Pozostałe techniki kontrolowania stresu
    Warto jest przygotować się na przychodzący stres, co pozwoli w mniejszym stopniu odczuć jego skutki. Zaleca się także wewnętrzne kontrolowanie stresu, a także zdrowe i naturalne odżywianie się. Co więcej, ważnym elementem terapii antystresowej jest uświadomienie sobie jego przyczyn i wyeliminowanie ich w miarę możliwości z naszego otoczenia. Techniki kontrolowania stresu są przydatne, ale nie likwidują tego problemu w całości.