Transport motocykli z USA - co należy wiedzieć

Transport motocykli z USA nie jest procedurą skomplikowaną, należy jednak pamiętać o konieczności posiadania kompletu dokumentów oraz liczyć się z pewnymi kosztami.

Sprowadzenie motocykla z zagranicy może być sposobem na zakup dobrego sprzętu po niższej cenie. Należy jednak uwzględnić także koszty transportu oraz złożoność procedury importu motocykla do kraju. Zanim podejmie się decyzję o zakupie motocykla w USA warto dobrze zorientować się w sprawach organizacji transportu. Transport motocykli z USA jest możliwy przy zachowaniu odpowiednich procedur.

 

  1. Jakich dokumentów wymaga transport motocykli z USA
    Dokonując zakupu motocykla w Stanach Zjednoczonych należy zadbać o uzyskanie od sprzedającego wszystkich dokumentów potrzebnych do transportu i późniejszej rejestracji sprzętu. Przede wszystkim należy uzyskać od sprzedającego akt własności. Dotyczy to także przypadku nabywania sprzętu w salonie. Do transportu motocykli z USA do Polski konieczne jest także posiadanie faktury od sprzedającego. Dokumenty te nie muszą być przetłumaczone na tym etapie na język polski. Tłumaczenia dokonane w USA nie są honorowane w polskich urzędach. Również firma spedycyjna, która transportuje sprzęt do Polski musi wystawić fakturę za usługę. Nie ma natomiast wymogu posiadania faktury za transport na terenie USA. W kraju należy dokonać tłumaczenia dokumentów przed przystąpieniem do procedury rejestracji pojazdu i oddaniem go do badań technicznych. Dokumenty mogą zostać przetłumaczone już po odbiorze sprzętu.
     
  2. Jak przebiega transport motocykli z USA do Polski
    Transport motocykli z USA do Polski możliwy jest jedynie drogą morską. Niezależnie od tego, w jakiej części Stanów Zjednoczonych dokona się zakupu, należy zorganizować transport sprzętu do miasta portowego. Następnie konieczne jest wynajęcie firmy spedycyjnej, która zapakuje sprzęt do kontenera, który zostanie umieszczony na statku płynącym do Polski. Przy wyborze firmy spedycyjnej warto zorientować się czy załatwia ona także pierwsze procedury w Polsce. Część firm nie oferuje załatwienia formalności celnych. W takim przypadku należy dokonać ich samemu. W przypadku gdy firma spedycyjna odbierająca kontener załatwia formalności celne konieczne jest jedynie sprowadzenie lawety do odbioru motocykla.
     
  3. Formalności urzędowe przy transporcie motocykli z USA
    W przypadku samodzielnego załatwiania formalności celnych po podpisaniu dokumentów odbioru sprzętu od firmy spedycyjnej należy udać się do Agencji Celnej. Tam zostaje wyliczona wartość celną wraz z podatkiem celnym. Następnie Agencja wypełnia dokument SAD. Odbiorca musi udać się do kasy Urzędu Celnego, gdzie opłaca zabezpiecznie celne. Z odpowiednim potwierdzeniem należy udać się do celnika. Dopiero tam otrzymuje się dokument zezwalający na zabranie pojazdu z placu samochodowego. W przypadku umieszczania opłaty celnej przelewem należy posiadać potwierdzenie dokonania wpłaty potwierdzone przez bank. W innym przypadku sprzęt zostaje wydany po zaksięgowaniu wpłaty przez Agencję Celną. Na formalnościach celnych nie kończy się jednak część urzędowa jeśli chodzi o transport motocykli z USA. Sprzęt należy bowiem zabrać na przegląd techniczny. Przed zakupem warto się upewnić, iż odpowiada on polskim wymogom. A następnie z przetłumaczonymi dokumentami oraz SAD-em udać się do Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta celem rejestracji pojazdu.