Ustawienie oświetlenia do portretu

Ustawienie oświetlenia do portretu obejmuje dobór kąta padania światła w zależności od tego, jakie cechy twarzy modela chcemy uwidocznić. Ważne jest też doświetlenie detali, włosów i tła.

Fotografując w warunkach studyjnych mamy możliwość ustawienia ośwetlenia do portretu tak, by podkreślić charakter modela, zatuszować ewentualne niedoskonałości twarzy i wyeksponować najciekawsze jej elementy.

 

 

  • Światło w portrecie
    Ustawienie oświetlenia do portretu obejmuje operowanie czterema rodzajami świateł, z których każdy spełnia inną rolę. Oświetlenie ogólne, rozproszone, uwidacznia cały plan zdjęciowy. Może być to zastane światło dzienne. Kierunkowe światło zasadnicze czyli modelujące optycznie modyfikuje rysy twarzy osoby fotografowanej. Rozproszone światło wypełniające uwidacznia detale w obrębie cienia. Punktowe światło eksponuje wybraną część postaci, a kontrastowe, ukryte za modelem, oddziela jego kontury od tła.
  • Oświetlenie modelujące
    Kąt padania światła wpływa na to, jak prezentuje się twarz modela. Światło umieszczone z przodu daje pełne odwzorowanie szczegółów twarzy, ale nie pozwala ciekawie operować światłocieniem. Światło z boku jest źródłem kontrastu: jedna połowa twarzy pozostaje ciemna, drugą mocno oświetlamy. Nadaje się do fotografowania ciekawych, charakterystycznych profili. Umieszczając źródło światła u góry, uzyskujemy cienie w oczodołach. Światło tylne otacza postać świetlistą „aurą” i podkreśla fryzurę, a dolne, jako nienaturalne, powoduje odkształcenie ust, brody i czoła. Najlepiej łączyć różne rodzaje świateł, zmieniać kąty na pośrednie. Dobrze na przykład sprawdza się światło przednio-boczne: uwidacznia detale twarzy i subtelnie podkreśla rysy światłocieniem. 
  • Światła studyjne
    Prawidłowe ustawienie oświetlenia do portretu obejmuje odpowiedni dobór jego źródeł. Światła ogólne i wypełniające powinny być rozproszone, miękkie, podobne do dziennego. Zmiękczamy światło, umieszczając przed źródłem osłonę z cienkiego, białego materiału: płótna lub kalki. Światło modelujące, kierunkowe uzyskujemy używając lamp żarowych lub zwykłych halogenów z marketu budowlanego o mocy 500W. Jest ono jaskrawe i buduje kontrasty. Warto posiadać dwie takie lampy, by ich działanie w domowym studiu wzajemnie się uzupełniało. Najprostszym światłem jest lampa wbudowana w aparat, ta posiada jednak ograniczone możliwości modyfikacji kąta padania światła. Dlatego lepiej sprawdza się zewnętrzna lampa błyskowa, której położenie możemy dowolnie regulować, a światło odbić lub zmiękczyć. Światło kontrastowe za modelem uzyskamy dzięki zwykłej lampce biurkowej.
  • Dodatkowe wyposażenie
    Obejmuje ono blendy czyli ekrany odbijające światło. Srebrne blendy są dodatkowym źródłem światła, ponieważ powielają efekt pracy żarówek, a białe pozwalają przetworzyć światło lampy w nieco naturalniejsze niż to emitowane bezpośrednio ze źródła. W domowych warunkach blendy wykonamy ze srebrnej folii termicznej lub białego bristolu. Z czarnego papieru przygotować możemy równie przydatne ekrany pochłaniające - ustawione między modelem a lampą osłabiają zbyt silne oświetlenie. Trudno podać obowiązujący przepis na idealne ustawienie oświetlenia do portretu – najlepiej poeksperymentować z posiadanym wyposażeniem studia, łączyć wybrane efekty opisane powyżej, oceniając ich wpływ na wygląd twarzy modela.