Wady i zalety instalacji gazowej w aucie

Oszczędność i ekologia, czy zbyteczna rozrzutność i narażanie silnika na zniszczenie - instalacja gazowa w aucie kusi wielu, ale budzi też wątpliwości.

Rosnące ceny benzyny sprawiają, że niektórzy kierowcy, widząc sporo niższą cenę gazu LPG, zastanawiają się, czy nie przejść na ten rodzaj paliwa. Z drugiej strony rodzą się pytania: Czy to się opłaci? Co na to silnik? Co z gwarancją? Faktycznie, instalacja gazowa w aucie to koszt montażu rozpoczynający się od około 1000 złotych w przypadku aut starszych i szybujący do 4000 i więcej, w przypadku silników z nowoczesnym systemem zasilania.

 

 

  • Instalacja gazowa w aucie - zacznijmy od plusów

Przede wszystkim mniej zapłacimy przy tankowaniu. Inwestycja zwróci się szybciej, jeśli roczny przebieg przekracza 30 tysięcy kilometrów. Instalacja gazowa w aucie jest na ogół dobrze przyjmowana przez silniki. Wysoka liczba oktanowa gazu sprawia, że silnik nie jest narażony na spalanie detonacyjne, które może występować przy przegrzaniu silnika. Dzięki czystości paliwa - na świecach, tłokach i zaworach nie będzie prawie nalotu. Przedłuży się także żywotność innych elementów silnika. Przy odpowiedniej regulacji silnik będzie płynnie reagował na pedał przyspieszenia, co docenimy szczególnie podczas jazdy w mieście. Ostateczną decyzję pozostawmy jednak fachowcom, ponieważ zdarzają się modele, zwłaszcza nowsze, które źle znoszą zmianę rodzaju paliwa.

 

  • Instalacja gazowa w aucie - co można stracić

Posiadacze nowych aut powinni się upewnić, czy nie stracą gwarancji - nie wszyscy producenci dopuszczają montaż instalacji gazowej. W niektórych przypadkach utrata gwarancji może dotyczyć tylko silnika. Warto więc najpierw odwiedzić autoryzowaną stację obsługi. Dość wysoki jednorazowy wydatek związany z montażem nie będzie ostatni; trzeba się liczyć z dodatkową opłatą za przeglądy okresowe. Kolejny minus, to mniejsza przestrzeń bagażowa (chyba, że zamontujemy butlę we wnęce, zamiast koła zapasowego). Częściej trzeba będzie wymieniać filtr powietrza, aby nie rosło zużycie gazu. Moc silnika, nieznacznie, ale się obniży (od 2 do 8 % ). Może się zdarzyć, że rozruch zimnego silnika będzie utrudniony, szczególnie zimą; trzeba wówczas korzystać z zasilania benzynowego, a dopiero po paru kilometrach przełączać się na gaz. W końcu, instalacja gazowa w aucie sprawi, że pojawi się inny „aromat”, różny od zapachu benzyny, a tego niektórzy kierowcy nie potrafią sobie wyobrazić.