Workout - charakterystyka i działanie

Trening typu workout jest adresowany zarówno do uprawiających kulturystykę mężczyzn, jak i do pragnących wypracować mięśnie i wzmocnić ciało kobiet.

Workout to zestaw ćwiczeń kładących nacisk na równomierny rozwój mięśni całej sylwetki. Może on przybierać postać kulturystyczną - wówczas jest adresowany głównie do panów - a zarazem stanowić bardziej złożony wariant areobiku, stworzony dla kobiet. W obu przypadkach istotą jest praca nad całym ciałem, bez waloryzowania konkretnych grup mięśni. Kluczem do sukcesu są regularne, najlepiej codzienne treningi, poparte odpowiednią dietą i dużą dawką snu, sprzyjającego regeneracji.

 

Full Body Workout - sposób na kształtowanie męskiej sylwetki

 

Workout adresowany do mężczyzn stanowi różnorodny i urozmaicony trening. By był on skuteczny, ćwiczenia należy wykonywać minimum trzy razy, ale nie częściej niż pięć razy w tygodniu. Ilość powtórzeń wykonywanych ćwiczeń zależy od tego, czy chcemy dzięki nim wzbogacić i rozwinąć masę mięśniową (wówczas dzienna dawka powtórzeń powinna wynosić około sześciu serii), czy też zależy nam na wzroście wytrzymałości ciala i całego organizmu. W takim wypadku najlepiej zwiększyć liczbę powtórzeń nawet do piętnastu w ciągu jednego dnia treningu, przy założeniu, że nie przekraczamy wymiaru trzech dni tygodniowo. Większa ilość serii byłaby szkodliwa dla zdrowia. Odpowiednio przygotowany zestaw ćwiczeń powinien obejmować elementy przeznaczone dla rozwoju klatki piersiowej (wyciskanie hantli na skosie w ciągu trzech sekund), barków (wyciskanie hantli przez kolejne dwie sekundy), tricepsów (wykonywanie pompki na poręczach), pleców (podciąganie na drążku), nóg (prostowanie nóg w pozycji siedzącej naprzemiennie z uginaniem nóg w pozycji leżącej) oraz bicepsów (uginanie ramion ze sztangą). Koniecznym uzupełnieniem treningów jest wysokobiałkowa dieta bogata również w węglowodany. Zaleca się spożywać minimum pięć zbilansowanych posiłków dziennie.

 

Venus-workout - technika stworzona specjalnie dla kobiet

 

Wbrew pozorom workout nie jest jednak formą wysiłku przeznaczoną jedynie dla silnych kulturystów płci męskiej. Technika, w wersji odpowiednio zmodyfikowanej, doskonale zastąpi również aerobik czy jogę - najbardziej popularne wśród kobiet formy fizycznego treningu. Dostosowany do potrzeb kobicego cyklu tak zwany venus-workout podzielony jest na fazy zgodne z rytmem kobiecego cyklu biologicznego. Faza pierwsza obejmuje czas trwania miesiączki i powinna ograniczać się do łagodnego marszu, któremu warto przeznaczyć kwadrans każdego dnia. W fazie drugiej, poprzedzającej owulację, trening służy wzmocnieniu różnych partii mięśni poprzez wykonywanie dynamicznego aerobiku z ciężarkami. Można zacząć od prostych przysiadów i podnoszeń. Pływanie i biegi można potraktować jako element ostatniej fazy, poprzedzającej kolejną miesiączkę. Służy ona budowaniu większej wytrzymałości ciała. Kobiety w okresie treningów typu workout powinny spożywać lekkie posiłki, bogate w żelazo i wapń.