Zabawy lekcyjne: przykłady i zastosowanie

Łatwe w przygotowaniu zabawy lekcyjne aktywizują uczniów, urozmaicają zajęcia i sprzyjają zapamiętywaniu prezentowanego materiału.

„Powiedz mi a zapomnę. Pokaż mi a zapamiętam. Zaangażuj mnie a zrozumiem”. Ta stara konfucjańska zasada odnosi się także do dzisiejszej szkoły, przez wielu uważanej za zbyt tradycyjną, a przez to nudną i nieatrakcyjną dla uczniów. Wykorzystywanie w trakcie zajęć zabaw lekcyjnych to najprostszy, a zarazem najlepszy sposób, aby zmienić ten niekorzystny obraz.

Eksperymentuj
Aby każde zajęcia były dla uczniów atrakcyjne, nie bój się podejmować nowych wyzwań i eksperymentować. Podręczniki zastąp kartami do gry, zeszyty piłką tenisową, a długopisy zapałkami. Rozsuń ławki, pozwól uczniom wstać, usiąść na podłodze albo chodzić po klasie. Im bardziej nietypowe będą Twoje zajęcia, tym bardziej prawdopodobne, że ich forma, a w efekcie także i treść, zapadnie uczniom w pamięć.

Dostosuj znane formaty
Kiedy przygotowujesz zajęcia, jedyne, co Cię ogranicza to Twoja wyobraźnia. Możesz stworzyć zabawę lekcyjną zupełnie od podstaw albo wzorować się na grach znanych „od zawsze”, których przygotowanie nie zajmie Ci więcej niż kilka minut. Najważniejsze wydarzenia z historii Polski można pokazywać albo rysować jak w popularnej grze w kalambury, definicje chorób zakaźnych utrwalić grając w tabu, a terminy z zakresu geologii – w wisielca. Pamiętaj, że czasem najprostsze rozwiązania są jednocześnie najlepsze, a przygotowanie zabawy lekcyjnej wcale nie musi wymagać od Ciebie dużych nakładów pracy.

Pozwól uczniom się wykazać
Jeśli zależy Ci, aby Twoi podopieczni w pełni zaangażowali się w zajęcia, zaproś ich do udziału w grze symulacyjnej albo inscenizacji. Każdy z uczniów może odgrywać ściśle określoną rolę według przygotowanej wcześniej charakterystyki postaci, możesz też pozwolić, aby aktorzy sami zdecydowali, jak potoczy się akcja. Taka zabawa lekcyjna na pewno sprawdzi się na zajęciach z wielu przedmiotów.

Wykorzystuj każdą okazję
Twoja lekcja nie musi w całości składać się z gry. Drobne elementy zabawowe możesz wprowadzić w dowolnym momencie. Może to być dobry sposób na powtórzenie materiału z poprzednich zajęć, podział uczniów na grupy albo utrwalenie świeżo nabytych wiadomości. Zabawa lekcyjna może także stanowić wartościowy przerywnik. Wbrew obiegowej opinii chwilowa zmiana tempa zajęć nie spowoduje trwałego rozprężenia w klasie, a wręcz przeciwnie – pobudzi koncentrację i zaktywizuje uczniów do dalszej pracy.