Zajęcia na stepie - ćwiczenia w rytm muzyki

Zajęcia na stepie doskonale rozwijają kondycję i wydolność, wybornie kształtują mięśnie, a dzięki rytmicznej muzyce skutecznie poprawiają samopoczucie.

Zajęcia na stepie prowadzone w rytm muzyki są świetną formą relaksu, a przy tym fantastycznie wyszczuplają sylwetkę. Dynamiczna choreografia pozwala wzmacniać organizm oraz rozciągać mięśnie i uelastyczniać ciało. Step to bardzo wszechstronne narzędzie, które można używać nie tylko w warunkach sali fitness, ale również w czterech ścianach własnego mieszkania.

Korzyści i przygotowanie – pierwsze spojrzenie na step

Step jest urządzeniem, którego wysokość można regulować. Standardowo znajdują się tam 4 stopnie regulacji. Zwiększenie wysokości urządzenia wiąże się ze zwiększeniem intensywności i trudności ćwiczeń. Należy pamiętać o tym, że modelowaniu sylwetki sprzyja tylko systematycznie zwiększanie obciążenia. Wraz z podnoszeniem stepu zwiększa się też liczba spalanych kalorii. Pamiętać należy o tym, aby na wyższym stopniu wykonywać ćwiczenia z taką samą intensywnością i szybkością, dostosowując je do tempa towarzyszącej muzyki. Zajęcia na stepie, dzięki swojej intensywności pozwalają zwiększać ogólną wydolności organizmu oraz znacząco poprawiają koordynację ruchową. Przed pierwszymi zajęciami pamiętać należy jednak o właściwym przygotowaniu. Rozgrzać należy mięśnie karku, obszernymi krążeniami tułowia zatroszczyć się o prawidłowej rozgrzanie mięśni brzucha oraz grzbietu. Ważne jest rozgrzanie stawów kolanowych oraz skokowych. Pamiętać należy też o odpowiedniej, wyprostowanej postawie, luźnych ramionach i napiętych mięśniach brzucha. Ważne też, aby na step wchodzić „od pięty”, tak aby kontakt z nim miała cała stopa.

Zajęcia na stepie – choreografia i ćwiczenia

Ważnym punktem zajęć na stepie jest wykonywana w takt muzyki choreografia. Istotne aby w trakcie ćwiczeń zwracać uwagę na równomierne obciążenie lewej oraz prawej strony ciała. W trakcie ćwiczeń można stosować metrum 4/4, ale dobrze nadaje się również tempo rozliczane na „6” (3/4). Zajęcia ze stepem nie powinny trwać dłużej niż 30 minut. Kilka końcowych chwil można przeznaczyć na maksymalny wysiłek treningowy, w którym układ choreograficzny wykonujemy na pełnych obrotach i przy wcześniej zmienionej i odpowiednio dostosowanej rytmicznie muzyce. Takie momentalne przyspieszeni ma cechy ćwiczeń interwałowych. Pół godzinne zajęcia na stepie można przeplatać kilkoma minutami zintensyfikowanej choreografii, a po niej powracać do swobodnego tempa ćwiczeń. Ćwiczenia na stepie polegają na ciągłym, rytmicznym wchodzeniu i schodzeniu ze stopnia i łączą się z intensywnymi wymachami górnych i dolnych kończyn. Aby utrudnić taki trening można zastosować obciążniki na biodrach lub kostkach u nóg. Świetnie sprawdzają się także kilogramowe handelki trzymane w dłoniach podczas wymachów. Stosując takie obciążenie starajmy się nie podnosić ramion ponad linię barków – zwiększy to ekonomiczność ćwiczeń oraz poprawi naszą koordynację w trakcie treningu.