Zasady zbilansowanej diety

Prawidłowo zbilansowana dieta nie polega na rygorystycznym sposobie odżywiania, ale dostarczaniu organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych.

Decydując się na zmianę sposobu odżywiania, pamiętaj, że zbilansowana dieta nie wymaga dużego nakładu czasu i pieniędzy. Tak naprawdę to kilka prostych zasad, które już po krótkim czasie stają się nawykiem. W układaniu indywidualnej diety pomoże Ci piramida żywieniowa. Zasady zbilansowanej diety pozwolą Ci cieszyć się zdrowiem i piękną sylwetką.

Trzy złote zasady zbilansowanej diety

Po pierwsze - wszystko, co jesz ma dostarczać składników odżywczych. Ważne aby spożywane posiłki nie były przetwarzane. Oznacza to, że musisz zrezygnować z fast-foodów oraz ograniczyć słodycze i używki. Po drugie - dobrze zbilansowana dieta chroni zdrowie. Dieta nie oznacza więc głodzenia się. Wręcz przeciwnie. Rozsądne i regularne spożywanie posiłków powinno stać się normą. Zbilansowana dieta zawiera węglowodany, białka i tłuszcze. Niedobór któregokolwiek ze składników może mieć zgubny wpływ na stan zdrowia. Po trzecie i najważniejsze – to co jesz ma wyglądać ładnie i smakować.

Przepis na dobry początek – śniadanie

Każdy dzień zacznij od śniadania. To najważniejszy posiłek, z którego nie możesz zrezygnować. Kiedy pojawia się głód, obniża się poziom cukru. Przez to mózg nie jest dobrze odżywiony. To sprawia, że spada zdolność do koncentracji, nastrój zaczyna się pogarszać, a metabolizm zostaje spowolniony. Śniadanie ma dostarczyć najwięcej energii. Bogaty i pożywny poranny posiłek jest ważny w zbilansowanej diecie.

Wspomagaj dietę ruchem

Żadna dieta nie będzie skuteczna jeżeli nie zaczniesz się regularnie ruszać. Wystarczy, że zamiast autobusem będziesz podróżować pieszo, a windę zastąpisz schodami. Normą powinna być także poranna gimnastyka. Jeżeli nie lubisz robić brzuszków, pomyśl o joggingu. Każda forma aktywności fizycznej jest dobra, o ile stosujesz ją systematycznie. Zbilansowana dieta wspomagana przez ruch zapewnią Ci zdrowie i szczupłą sylwetkę.

Woda - reguła, o której musisz pamiętać

Dla prawidłowego funkcjonowania zaleca się wypijanie około dwóch litrów płynu dziennie. To podstawowa zasada zbilansowanej diety. Pamiętaj jednak, że jeżeli wypijesz na raz litr wody, rozepchasz tylko niepotrzebnie żołądek. Nie śpiesz się, pij spokojnie. Za najbardziej wartościową dla diety uważa się niegazowaną wodę mineralną. Najlepiej unikaj kalorycznych, słodzonych gazowanych napojów. Zamiast ugasić pragnienie, podwyższą tylko poziom cukru w organizmie. Zawarte w nich konserwanty są także szkodliwe dla zdrowia.