Zdrowe stawy – porady

Odpowiednia dieta, wysiłek fizyczny oraz zmiana trybu życia pozwolą zachować zdrowe stawy na dłużej.

Niezdrowy, siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej oraz inne czynniki mogą powodować groźne dla zdrowia zwyrodnienia stawów. Warto o siebie dbać codziennie. Im wcześniej wprowadzi się zmiany do swojego stylu życia, tym większa pewność, że w przyszłości będzie się miało zdrowe stawy.

Dobra dieta dla stawów

Odpowiednio dobrane menu pomoże zachować zdrowe stawy w przyszłości. Przede wszystkim dieta powinna być bogata w wapń, który wzmacnia i buduje kości oraz delikatne stawy. Ponadto na ich dobrą kondycję wpływają kwasy Omega 3 oraz cenna witamina D, nazywana "słoneczną". W jadłospisie nie powinno więc zabraknąć największego źródła wapnia, czyli nabiału. Warto spożywać jogurty, ser żółty czy mleko. Dobre dla stawów jest także chude białe mięso, które można przygotować na przykład na grillu. Niezbędnikiem są także zielone warzywa, a przede wszystkim szpinak, który zawiera bardzo dużo witamin. Ponadto warto spożywać owoce, zwłaszcza sezonowe. Niekorzystnie wpływają natomiast papierosy oraz alkohol - używki należy ograniczyć do minimum. Ciężkie potrawy bogate w węglowodany także są niewskazane, ponieważ podnoszą cholesterol oraz nie wzmacniają kości i stawów.

Zdrowe stawy w pracy

Wiele osób spędza godziny w pracy przed biurkiem, w pozycji siedzącej. Zamiast zmieniać pracę, można zwrócić uwagę na ustawienie biurka i krzesła. Odpowiednie siedzisko powinno być wypukłe w miejscu lędźwi, natomiast wklęsłe w okolicy piersiowej kręgosłupa. Stopy zawsze powinny opierać się o podłoże (można użyć specjalnego podnóżka). Nie wolno zapominać o przerwach w pracy - wystarczą trzy minuty, aby przejść się, zrobić kilka skłonów i rozruszać ciało. Osoby, które mają pracę stojącą nie powinny zapominać, aby często przenosić ciężar ciała z jednej nogi na drugą. Nie powinno się także chodzić w wysokim obuwiu oraz uciskającym palce.

Stawy a obowiązki domowe

Podczas sprzątania i wykonywania innych obowiązków domowych, stawy są narażone na duży wysiłek. Nie należy więc schylać się gwałtownie i zawsze uginać nogi w kolanach podczas klękania lub podnoszenia przedmiotów z podłogi. Odkurzacz oraz miotły powinny być na tyle długie, aby nie obciążać kręgosłupa. W przypadku prasowania lub niektórych innych prac, warto wykonywać je na siedząco, aby nie obciążać lędźwi. Nie powinno się także nosić ciężkich przedmiotów i zawsze rozkładać ciężar równomiernie na dwie ręce.

Wysiłek dla stawów

Dłuższy, ale spokojny spacer lub inne aktywności pomogą zachować zdrowe stawy na dłużej. W przypadku problemów z którąś z części ciała, konieczna jest wizyta u lekarza, który zaleci odpowiednią aktywność, dostosowaną do możliwości pacjenta. Nie należy się przemęczać, wykonywać bardzo długich dystansów oraz sportów, które obciążają kręgosłup. Można zdecydować się na nordic walking czy pływanie. Powinno się dobrać odpowiednie buty, które amortyzują przeciążenia.