Zdrowe żywienie dzieci – porady dla rodziców

Zdrowe żywienie dzieci polega na regularnym podawaniu im posiłków, zapewniających cały zestaw warości odżywczych.

Zdrowe żywienie dzieci to zagadnienie interesujące wszystkich rodziców. Starając się przygotowywać smaczne posiłki naszym pociechom nie powinniśmy zapominać, że najmłodsi potrzebują składników odżywczych w innych proporcjach niż dorośli. Aby maluchy cieszyły się dobrym samopoczuciem, odpornością i energią a także zdrowo rosły i rozwijały się, należy zadbać o odpowiednio zbilansowaną, urozmaiconą dietę.

 

  • Posiłki
    Na ogół dzieci w wieku szkolnym i młodsze nie są w stanie zjeść dużego posiłku na raz. Zdrowe żywienie dzieci polega na dostarczaniu im pięciu mniejszych posiłków w ciągu dnia. Śniadanie, obiad i kolacja mogą być obfitsze, natomiast na drugie śniadanie i podwieczorek dziecko powinno zjeść coś lekkiego. Pozwala to dostarczać energii bez obciążania żołądka i utrzymywać optymalny poziom cukru w organizmie. Zdrowe żywienie dzieci to także regularność - pory jedzenia powinny być z góry ustalone i przestrzegane. Zadbajmy również, aby dziecko nie podjadało między posiłkami ani nie jadło kolacji zbyt późno. Nabyte w dzieciństwie złe nawyki bardzo trudno później zwalczać. Aby zachęcić dziecko do jedzenia warto zadbać o estetyczne podanie potraw - jest to elementem kultury żywienia.

 

  • Urozmaicona dieta
    Odpowiednio zbilansowana dieta dostarcza dziecku wszystkich składników odżywczych: białka, tłuszczy, węglowodanów, witamin, składników mineralnych oraz błonnika i wody. Tylko urozmaicony jadłospis gwarantuje, że maluch otrzyma je wszystkie, dlatego poza typowymi dla naszej kuchni produktami zbożowymi, nabiałem, mięsem czy ziemniakami na stołach powinny zagościć warzywa i owoce w dużych ilościach, nasiona strączkowe i orzechy. Często dzieci niechętnie odnoszą się do warzyw na stole i przyzwyczajenie do nich malucha wymaga sporo pracy, ale warto się starać, ponieważ tylko tak zapewnimy mu błonnik i witaminy. Przynajmniej w dwóch posiłkach powinny znajdować się produkty mleczne bogate w wapno i mikroelementy. Dodatkowo mleczne produkty fermentowane dostarczają kultur bakterii regulujących układ trawienny i wspomagających odporność. Warto tez postarać się podawać ryby przynajmniej dwa razy w tygodniu. Tylko w ten sposób możemy dostarczyć łatwo przyswajalnych nienasyconych kwasów omega 3. Zdrowe żywienie dzieci powinno zaopatrywać je w całą gamę składników odżywczych, a stosowanie dodatkowych preparatów witaminowych czy tranu może być jedynie uzupełnieniem pełnowartościowej diety.

 

 

  • Ilość jedzenia
    Do typowych nieprawidłowości należy podawanie dziecku nieodpowiedniej ilości jedzenia. Zbyt dużo węglowodanów i tłuszczów na talerzu sprzyja otyłości dziecka i może spowodować cukrzycę, natomiast za małe porcje nie dostarczają maluchowi odpowiedniej ilości energii. Zdrowe żywienie dzieci polega na dostosowaniu ilości kalorii odpowiedniej dla jego wieku, płci i potrzeb. Jeżeli dziecko upiera się przy określonej ilości jedzenia, na przykład nakłada sobie duże porcje lub je niechętnie, można zmienić posiłki pod względem jakościowym, a nie ilościowym. Jedzenie typu fast food i słodycze zastąpić owocami i warzywami, albo tłuste mięso rybą. Chociaż dziecko nie będzie jadło wtedy więcej ani mniej niż chce, jego metabolizm będzie utrzymany w równowadze.