Jak złagodzić wymioty

Nudności i wymioty należą do klasycznych objawów wczesnej ciąży. Pojawiają się u 2/3 kobiet, najczęściej około 4. tygodnia ciąży, zwykle rano, ale mogą też męczyć kobietę o każdej porze dnia, a w niektórych rzadkich przypadkach trwać nieprzerwanie przez cały dzień.

  • Przyczyny
    Przyczyn tej dolegliwości do tej pory nie poznano. Przyjmuje się, że związana jest m.in. ze stanem emocjonalnym kobiety, sposobem jej odżywiania, zwłaszcza spożywaniem tłustych potraw, zapachami dochodzącymi z kuchni, kaszlem.
  • Sposoby walki
    Nie ma żadnego “cudownego” środka eliminującego wymioty, obraz tych dolegliwości u każdej kobiety jest bowiem nie tylko inny, ale też zmienia się z dnia na dzień i z tygodnia na tydzień. W większości przypadków można im jednak zapobiegać. Należy sobie przede wszystkim uświadomić, że nudności są zjawiskiem przejściowym i zwykle ustępują około 14. tygodnia ciąży.
    Po nocnym wypoczynku, przed wstaniem z łóżka kobieta powinna spożyć niewielki posiłek, składający się z sucharka lub kawałka bułki bez masła, popitego niewielką ilością lekko osłodzonej, ciepłej herbaty. Potem należy 15-20 minut poleżeć. W ciągu dnia 5-6 razy należy spożywać niewielkie posiłki z małą ilością płynów. Z pokarmów stałych najlepiej tolerowane są gotowane ziemniaki, sucharki, gotowane jajka, mięso cielęce - także masła i mleko. Zaleca się picie niewielkich ilości płynów naraz, aby nie wypełniać zbytnio żołądka. Powinny być one dość słodkie, mogą być też gazowane. O określonej porze zjadamy lekki posiłek nawet wtedy, gdy nie odczuwamy głodu, jak też nie wypełniamy maksymalnie żołądka, niezależnie od tego, jak bardzo kobieta jest głodna.
  • Ruch pomaga
    W opanowaniu wymiotów pomaga umiarkowany wysiłek fizyczny na świeżym powietrzu, jak też zajęcie się lubianą pracą. Wielu lekarzy ginekologów poleca sprawdzoną ponoć w praktyce radę: “im więcej kobieta w ciąży ma zajęć, tym rzadziej wymiotuje”. Należy jednak pamiętać, że uporczywe, nasilające się wymioty wymagają konsultacji lekarza.