Złe sny dziecka - jak je powstrzymywać

Złe sny dziecka przypominają czasem prawdziwy horror – maluch budzi się z krzykiem a bezradny rodzic, nie ma pojęcia, w jaki sposób może mu pomóc.

Koszmary senne zdarzają się mniej więcej, co czwartemu dziecku, przynajmniej raz w tygodniu. Najczęściej dotyczą dzieci w wieku przedszkolnym. Mogą występować już u trzylatków, jednak prawdziwą plagę nocną stanowią dla dzieci pomiędzy szóstym a dziesiątym rokiem życia. Według psychologów, złe sny dziecka związane są prawdopodobnie z kształtowaniem się sumienia i poczucia winy. Niekiedy odzwierciedlają również napięcia, stresy i konflikty emocjonalne, jakich dziecko doświadcza w ciągu dnia. Często stanowią reakcję dziecka na niepokój panujący w rodzinie. Oczywiście można doszukiwać się także innych przyczyn, takich jak książki bądź filmy. Należy jednak pamiętać o tym, że złe sny dziecka są normalnym zjawiskiem i nie powinny budzić większego niepokoju. O poradę u specjalisty należy zgłosić się dopiero wówczas, gdy koszmary zmieniają się w uporczywe lęki nocne, a dziecko doświadcza silnych problemów i zaburzeń sennych.

Walka z koszmarami
Główna walka z koszmarami nocnymi, polega na uspokojeniu dziecka i wyjaśnieniu mu, że "był to tylko zły sen". W takich momentach do dziecka należy przemawiać łagodnie i cicho, starając się go raczej nie dotykać. Należy pozostać z nim do momentu, w którym całkowicie się uspokoi. Oprócz tego istnieje kilka sposobów, które pomogą skutecznie zwalczyć złe sny dziecka. Przede wszystkim trzeba pamiętać o tym, aby zapewnić dziecku bezpieczne, ciche i przytulne miejsce do snu. Ciepłe kolory, miła w dotyku pościel oraz wygodny materac z pewnością ułatwią dziecku zasypianie. Pomocny stanie się również pluszowy miś, który może chronić malucha przed potworami. Dobrym sposobem jest pozostawienie włączonej lampki nocnej i uchylonych drzwi. Podczas usypiania można puścić dziecku muzykę relaksacyjną lub przeczytać miłą opowiastkę. Ważne, aby dziecko chodziło spać i wstawało o tych samych godzinach. Niezwykle istotna jest także obserwacja dziecka i rozmowa z nim. Często bowiem złe sny dziecka spowodowane są stresami, jakich doświadcza ono w ciągu dnia. Warto dowiedzieć się, czy dziecko ma jakieś obawy bądź trudności. Nie wszystkie dzieci mówią o swoich lękach wprost.

Zły sen – dobre zakończenie
Niektóre dzieci mogą bać się położyć spać z obawy, że znów spotka ich zły sen. W takim wypadku należy sięgnąć po sprawdzoną metodę terapeutyczną, która skutecznie zwalcza złe sny dziecka. Jej pierwszy etap polega na tym, aby maluch opowiedział o swoim śnie i namalował go. Jest to moment konfrontacji, w którym dziecko mierzy się ze swoim lękiem, przywołuje koszmar z pamięci i ponownie go przeżywa. Następnie należy nakłonić dziecko do wymyślenia nowego zakończenia owego snu, podczas którego budząca lęk sytuacja rozwiązuje się pomyślnie. Ważne, aby dziecko samo wymyśliło takie rozwiązanie - nie należy udzielać mu żadnych wskazówek. Dzieci są pod tym względem niezwykle pomysłowe. Wpadają na rozmaite pomysły, na przykład wymyślają magiczny rozpylacz, który przepędza upiory, bądź zmieniają nocnego prześladowcę za pomocą czarodziejskiej różdżki w małą, piszczącą myszkę. Ostatnim krokiem jest wyćwiczenie i przyswojenie przez dziecko nowego zakończenia. Powinno ono odtwarzać je sobie w myślach przynajmniej raz dziennie. Nowe myślenie, zmieni także sny dziecka i za jakiś czas staną się one mniej groźne.

Czego nie robić
Przede wszystkim nie należy ignorować koszmarów sennych dziecka oraz naśmiewać się z ich treści. Nie powinno się także pozostawiać wystraszonego dziecka samego w pokoju. Trzeba pozostać przy nim tak długo, jak jest to konieczne. Niewskazane jest również budzenie dziecka podczas koszmaru. Należy pamiętać o tym, aby wystrzegać się czytania dziecku bajek, które mogą je wystraszyć. Nie można przerywać czytanej opowieści w momencie, w którym główny bohater znajduje się w sytuacji trudnej. Dzieci bowiem często identyfikują się z fikcyjnym bohaterem i mogą przeżywać przez sen jego przygody. Złe sny dziecka mogą także pogłębić słodycze dawane tuż przed zaśnięciem. Pożywienie bogate w węglowodany nadmiernie pobudza prace mózgu, przez co marzenia senne stają się silniejsze i bardziej wyraziste. Ciasteczko na dobranoc może przynieść więcej szkody niż dobrego.