Zmęczenie po jedzeniu – jak je powstrzymać

Zmęczenie po jedzeniu, pojawiające się z powodu złych nawyków żywieniowych, można powstrzymać poprzez stosowanie odpowiedniej diety oraz codziennej dawki ruchu.

Wielu ludzi odczuwa zmęczenie po jedzeniu. Jest to nieprzyjemne uczucie, tym bardziej, że pojawia się nawet w środku dnia, kiedy człowiek musi wykonywać swoje obowiązki. Powodem złego samopoczucia po posiłku może być zła dieta, niewłaściwe połączenia produktów żywnościowych lub zbyt duże ilości spożywanych pokarmów. Również nieregularny tryb odżywiania się sprzyja tej dolegliwości. Aby po jedzeniu, zamiast zmęczenia odczuwać przypływ energii i radości, należy zastosować się do kilku rad.

Jak jeść, by nie obciążać organizmu?

Przede wszystkim należy przyzwyczaić organizm do regularnych pór przyjmowania posiłków. Jeśli uda się wyrobić nawyk jedzenia w tych samych godzinach, żołądek zawczasu będzie przygotowywał odpowiednią ilość soków trawiennych i szybko upora się z dostarczoną porcją pokarmu. Ważne jest, by nie przesadzać z ilością potrawy. Najlepiej jeść pięć niewielkich posiłków w ciągu dnia. Odstępy pomiędzy nimi powinny być nie mniejsze niż 3 godziny. Należy spożywać dużo owoców i lekkostrawnych warzyw, szczególnie świeżych. Są one źródłem witamin oraz cennego błonnika, który usprawnia przemianę materii, dzięki czemu jedzenie nie zalega długo w żołądku powodując zmęczenie. Potrawy ciężkostrawne, takie jak smażone mięsa, fasola, tłuste sosy i fast foody spowalniają procesy trawienne i mogą powodować ospałość. Zły wpływ na samopoczucie po jedzeniu mogą mieć też niewłaściwe połączenia produktów spożywczych. Bezpośrednio po zjedzeniu mięsa i warzyw nie powinno się jeść nic słodkiego, gdyż burzy to procesy trawienia. Po dużym obiedzie można wspomóc żołądek niewielką ilością nalewki orzechowej. Pomaga ona organizmowi uporać się z ciężkim i obfitym posiłkiem szybko łagodząc zmęczenie.

Jak wspomóc układ trawienny?

Zmęczenie po jedzeniu może być spowodowane zbyt powolnym trawieniem. Układ pokarmowy musi poświęcić dużo energii, żeby uporać z ciężkostrawnym jedzeniem, dlatego reszta organizmu może czuć niedobory sił. Czasem jednak wystarczy dodać do posiłku odrobinę ziół, by całość stała się mniej ciężkostrawna. W tej roli doskonale sprawdzają się takie przyprawy jak kminek, majeranek czy kurkuma. Do słodkich potraw można dosypać tarty cynamon. Interesujące właściwości ma pieprz cayenne. Dodanie go do dania powoduje lepszą pracę wątroby, szybszą przemianę materii oraz inicjuje spalanie tkanki tłuszczowej. Do ciężkich i tłustych dań mięsnych warto dołożyć ziarna jałowca. Należy też pamiętać o zażywaniu codziennej dawki ruchu na świeżym powietrzu. Może to być spacer, jazda na rowerze czy spokojny bieg. Poprawia to wydolność całego organizmu, uwalnia do krwi zapasy energii i pobudza ciało i umysł. Również picie wody sprzyja pozbywaniu się uczucia zmęczenia po jedzeniu. Najlepiej wypijać 1,5 – 2 litry wody dziennie. Nie należy jednak pić na pół godziny przed posiłkiem, bowiem rozcieńcza to soki trawienne powodując wolniejszą przemianę materii.